12 populaire vleesrecepten en het vegetarische alternatief
De campagne draait om 12 recepten, zoals kip kerrie met rijst, erwtensoep met worst en lasagne, die origineel vlees bevatten. De campagne brengt voor deze recepten twee vegetarische alternatieven onder de aandacht: één op basis van een vleesvervanger en één met een (groente)alternatief, zoals noten, kikkererwten of champignons. Hiermee wil de organisatie laten zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch te eten, zelfs als je je favoriete gerecht niet op wil geven.
De gehele productieketen onder de loep
Met behulp van de onderzoeksmethode
Levenscyclusanalyse (LCA) brengen wij de impact op klimaatverandering (CO
2-uitstoot) van de 12 recepten in kaart. Hiervoor maken we een vergelijking tussen de recepten met vlees en de twee vegetarische alternatieven (vleesvervanger en (groente)alternatief). De gehele keten van de producten in de recepten wordt onder de loep genomen, dus van grondstofgebruik, verwerking, verpakking, transport, koeling in de winkel, bereiding bij de consument en uiteindelijk de afvalverwerking van de verpakkingen.
Aan het eind van de campagne berekenen we, op basis van de verkoopcijfers, de totale CO
2-reductie van de ‘Vega Favorieten’ campagne. De organisatie gebruikt deze resultaten om het publiek te laten zien dat een dagje geen vlees eten beter is voor mens, dier en milieu.